torsdag den 23. juni 2016

Nye og gamle dyr - dag 4 - 52 km - 185 km

Skt Hans er virkelig fint at fejre i Bogense!

Vågnede lidt over 5 i morges og nød en langsom morgen. Et par sejlskibe lagde ud samtidig med mig lidt i halv otte og stak ud - jeg stak ind ...langs Fyns Hoved. En af forskellene på Danmark Rundt og turen i år er, at jeg sidste år nok i højere grad skar hjørner hvor jeg kunne. I år går jeg i høj grad efter at gå mere kystnært og se alt det vi passerer. Der var en del modvind i starten - men vi tog det bare roligt. Et godt stykke inde krydsede vi og nåede at kigge ind i Odense Fjord og den store havn - den må vi tjekke en dag!
I starten var der øde og fint - så kom Hasmark som er et langt stræk med havhytter og strandhuse og sommerhuse. Meget hyggelige og forskellige og med mennesker der har tid til livet og børnene. Det var ret fint. Og lige da vi trængte til det stoppede det så og der blev øde igen.

Vi møder mange dyr. Især fugle der passer deres børn eller jager - ternerne er så flotte når de styrdykker. Men der er også andre gammelkendte - harer, rådyr - og en enkelt ræveunge på Asnæs - ååååh hvor var den sød. Sånen har jeg aldrig set før. Fisk der springer har vi set før - men en lang tynd sag der næsten slog smut var et nyt syn. I går kom turens første brumbasse redning. Den faldt i vandet et par gange men det lykkedes til sidst at få den til at blive længe nok på dækket til at den kunne blive sat i land. Dagens helt nye dyr var en havko. Eller faktisk en flok. Jeg har hørt om søkøer - men havkøer ...som nød at køle sig i varmen.....

Frokosten tog vi på Fyns nordspids (....hvis ikke Fyns Hoved stikker lidt højere) og der var den fineste udsigt over et stort hav. Efterfølgende blev det lavt så man var ved at blive skør! Så til sidst stak vi direkte til Æbelø. Og langsomt åbnede landet sig - eventyrlige Endelave der skulle ha en fin campingplads. Og As Hoved og Trelde Næs som er så fint og kigger over på Barritskov og Rosenvold Herregård. Æbelø har min kajakfar Papasan Henrik fortalt om ....nu forstår jeg. Det er som et hemmeligt paradis. Derfra sigtede vi lidt brugte mod Bogense. Fik et par dryp og lidt vind og landede i hjørnet af havnen hvor der er 3 m sandstrand og en trappe kajakklubben plejer at bruge. Og lige ved siden af klubben er en låge til campingpladsen og første plads ved lågen var ledig og en helt utrolig sød camping mutter bød mig varmt og hjælpsomt velkommen selvom det var efter lukketid! Hermed stedet anbefalet. Alt blev hængt til tørre - men efter en kort kraftig byge kom Majken og Thomas som er naboer og tilbød at mine ting ku hænge på tørrestativ i deres fortelt. Tak altså!! Og nu kom en anden nabo og tilbød en luxusstol mens jeg sidder og skriver og nyder en vidunderlig solnedgang.
Der er fest i kajakklubben og søde mennesker. Bla Heidi som hjalp med at fjerne mit livs 2 første flåter! Endnu et nyt dyr. Hele kajen var fuld til bål og borgmesterens tale om sygehuset og havnemiljøet - og så efter lidt tid hvor jeg håbede begyndte nogen heldigvis at synge Midsommervisen. Tre gutter fra klubben sang for og havde en tekst og jeg listede hen til dem og hoppede på. Vi vil fred her til lands!

Nu er solen helt rød - og sindet blir stille. I dag kom der sange på vandet - bla Sebastians sang fra Pippi hvor hun synger om sin far og skibet Hoppetossen - og at han falder over bord. Sidste vers siger
Jeg ved at du vender tilbage
når du nu har været omkring
så spiser vi tærte og kage
så danser vi hula i ring
Så får jeg din sørøverskjorte
Du gir mig dit sørøverord
på at du aldrig mer bliver borte
som dengang du faldt over bord!

Ved ikke hvorfor men jeg blev pludselig rørt. Ved ikke hvorfor jeg græder når jeg blir bevæget, men det føles som om kærligheden pludselig var større end forventet. Så enkelt og fint at han er tilbage og skjorten viser at de hører sammen. Husker en aften med Siri-Anna for nylig hvor hun bla snakkede om kærlighedens fem sprog : ord, berøring, gaver, tjenester og tid - og at hvis man ønsker nogen skal vide at man elsker dem, så må man finde ud af hvad deres sprog er.

Med hjertet fuld af kærlighed og dagens mange engle og øjnene fulde af hav og himmel vil vi sove og glæde os til Lillebælt i morgen.

3 kommentarer:

  1. Jeg har taget nogle billeder af dig og Mille, som jeg vil sende til dig hvis jeg må få din mailadresse?

    Mvh
    Majken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Majken.
      Tak! Ja helt sikkert. Dem vil jeg glæde mig til at se.
      Smukke sommerhilsner
      Nenia
      nenia@zenana.dk

      Slet
  2. Tak Nenia - de er sendt!

    Det var hyggeligt at du kom forbi Bogense - hvor er det sejt at du roer så langt, og hvor er det dejligt at læse om alt dét, I oplever.
    Fortsat rigtig god tur!!!

    SvarSlet