lørdag den 25. juni 2016

Bum-bum - dag 6 - 49 km - 275 km

Der er læ og ly i Hejsager Strand shelter!

Det har regnet meget i dag - men ikke i morges! Vi vågnede til stille og tørt - der var ikke engang dug på teltet! Mens vi møflede igang dukkede der igen marsvin op lige ude på vandet - eller jo mest under, men det er når de stikker ryggen op at vi ser dem :-)
Kl 8 sharp dukkede en flok får op. De syntes vist det var spændende at der lå et par gulerødder på Mille og især at der var æbler på min havregrød. En af dem måtte have en hånd på mulen (eller hvad det hedder) for at holde sig væk, men de var super søde.

Vi stak stille og roligt sydpå under den gråtunge skyede himmel. Og så kom regnen. Indimellem lidt dryp - indimellem silede det ned. I sånet vejr er det bedste faktisk at være på vandet og når det er heftigst ser det næsten ud som om havoverfladen er fuld af små hvide engle. Men ved middagstid buldrede det pludselig! De fleste anbefalinger siger at ved torden skal man gå på land. Jeg overvejede det lidt, men kysten var fuld af høje træer som gik helt ned til vandet og som bekendt skal man heller ikke være under træer ved torden, så vi lagde os ca 30 m fra land og tænkte at et lyn nok ville foretrække et højt træ fremfor en lille kajakroer. Der kom et par lyn med efterfølgende dyb rumlen - de tætteste var 3 km væk - derefter begyndte det at trække mod vest og resten af tordenen lagde afstand til os. Resten af dagen kom og gik regnen og frokosten blev indtaget på vandet mellem to byger.

Mille har fået sit kompas af Karsten Philip og vi er begge meget glade for det. Sånen dag hvor kysten snor sig ud og ind er det en enkel måde at se hvornår vi runder en spids - det er bare at holde øje med kurs 90° og 180° og 270°.
Bølger og vind skifter også og Mille vil helst ligge på langs eller tværs. På et tidspunkt prøvede jeg for sjov at tjekke... Jeg ville gerne ca kurs 150°. Hvis jeg bare roede lige meget med højre og venstre lagde hun sig ca kurs 100° og hvis vi vendte lidt og gik ind med bølgerne gik hun ca kurs 200°. Hvis vind og bølger ikke går helt samme vej er det lidt et puslespil at mærke hvor meget der skal kantes og sån og det er også en afvejning af hvormange kræfter man vil bruge. Lidt sjovt. Og lidt udfordrende også.

Der er ét skydeområde på vores rute - EK R 44 - tæt på hvor vi er nu. OG der blev skudt i dag til kl 18!!!! hmmmm - det gjalt altså om ikke at komme for tidligt. Kl 17:50 kom vi til grænsen med hegn og gule militærskilte på stranden. Prøvede at ringe på nummeret der skulle være bemandet i hele skydeperioden - men ingen svarede. Så ku man jo antage at de var stoppet før tid - meeeeeeen ingen chancer. Vi ventede pænt og kl 18:00:00 passerede vi så. Rundt om hjørnet kom vinden lige i hovedet, men forude ventede et shelter - hvilket betyder madlavning under tag, masser af plads - og (viste det sig) læ! Tilmed skal teltet ikke pakkes sammen i våd tilstand i morgen. Sikke en gave.
Lige ved siden af er en P plads og en strandgrillbar hvor folk kommer og spiser burgers og pommes fritter og hygger. Jeg spurgte Maria om jeg måtte lægge mit batteri til opladning - det måtte jeg. 19:48 var jeg pakket ud og indstalleret i shelteret og kiggede over - og så at man ku bestille en fadøl! Konge! Tilmed var Maria supersød og lod mig sidde mens hun ryddede op ....varme, en stol, en kold fad, i et rigtigt glas, opladning af batteri - og en nat i læ og tørvejr!
Så er tordenbrag og skydning ikke så vigtigt :-)
De næste par dage ser lidt blæsende ud - men til gengæld også solrige! Det blir godt! Og i nat kigger jeg på smukke Mille hver gang jeg vågner.

1 kommentar:

  1. Tror slet ik du endlig ved hvor jeg glæder mig hver aften til at læse om din berigende dag.
    Det er næsten som at være med i lommen på dig.
    Nyd en tør og stille aften/nat 😀😜

    SvarSlet