onsdag den 22. juni 2016

Gæstfrihed og magi - dag 2 - 72 km - 82 km

Natten er lys på Nyborg Strand camping.

Efter en nat hvor det silede ned vågnede vi til tørvejr. Gråt og vådt - men det regnede ikke. Vi startede med at runde Asnæs - som er så fin med rå skrænter med blød grøn bevoksning som samtidig tydeligt bærer præg af en opvækst i vestenvind. Fcoo havde sagt 4-6 .....måske var det en smule mer. Noget vi især mærkede i bunden af bugten på vej til Reersø hvor sidevinden gav gode bølger og en halv snes støttetag kom i brug. Jeg tænkte på at den slags bølger nok havde gjort mig bange hvis det var for to år siden .... Mille er sej og klarer dem - og hygger sig også lidt med nogen af dem. Efterhånden lagde vinden sig - og der blev helt stille! Da vi var nogen km fra broen kom der pludselig et bjerg ...troede jeg. Det var Mary Mærsk - er du bims hvor er den stor - 399 m lang. Lissom Majestic som Papasan Henrik og jeg var inde og ro langs med i Kbh.

Kl 1630 landede jeg hos Annemarie som var nede og male i hendes og Lars' sommerhus lidt nord for Korsør. Hun er selv garvet kajakroer og hendes Lars har taget Danmark rundt så hun ved præcis hvad der er brug for. Mille blev hevet op - jeg fik lov at lægge mig på græsplænen i solen og sove imens Annemarie lavede den lækreste aftensmad med hjemmedyrkede artiskokker og fisk og nye kartofler og en vildt lækker salat! Tak Annemarie! For hjerterum og fantastisk beværtning!

Kvart over syv pakkede vi sammen og fulgtes på vandet. Annemarie fulgte os ned til broen hvor vi sagde farvel - men inden tog hun billedet her af Mille og mig. Tror det er meget sjældent Storebælt er så stille.

Mille og jeg fortsatte ud langs broen - den er altså så flot. Der var nogen store skibe - men ikke hvor vi var. Alt var stille - så uligt for to år siden. Dengang var der masser af vind og tilmed strøm så vi korrigerede 60°. Nu var der bare stille - billedet er fra styrbordsbøje ved sejlrenden.
Solen gik ned - og den smukkeste orange måne stod op over Stigsnæsværket. Det var magisk. Under bropillerne lå små både og fisker. Alt ånder fred. Ved en af de sidste bropiller lå et par marsvin og blåste.
Vi er landet og sidder og nyder lidt manchego og Amarone - fortjent efter en lang dag og et stort smukt fredfyldt kryds. Over os er en sommernatteblå magi og en lysende måne - over havet er der små lys fra bøjer og bropiller ...og farver der siger hvor solen er på denne årets korteste nat. Mille sover - vi er begge fulde af lykke og fred.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar